برای سفارش سریع تر و اخذ راهنمایی با شماره ۰۹۱۳۸۷۵۷۷۴۲ تماس بگیرید.
جستجو
Close this search box.

انواع فیروزه از نظر سنگ شناسی

انواع فیروزه از نظر سنگ شناسی
آنچه در این مطلب می‌ خوانید

تاکنون سنگ فیروزه در اشکال و اندازه های بسیار زیادی در سراسر جهان یافت شده است که برخی از آنها بسیار کمیاب و گرانقیمت هستند به طوری که به عنوان سنگ کلکسیونی شناخته می شوند. برای شناخت کمیاب ترین سنگ های فیروزه در جهان به این منبع مراجعه نمایید. در ادامه به بررسی انواع فیروزه از نظر سنگ شناسی می پردازیم.

اگر شما هم به سنگ فیروزه علاقه دارید، در حال حاضر می توانید انواع صنایع دستی فیروزه کوبی شده را از فروشگاه اینترنتی امیران تبلیغ خریداری کنید. در این فروشگاه علاوه بر صنایع دستی فیروزه کوبی، محصولات دیگری همچون مس و پرداز ، مس و خاتم کاری  ، میناکاری و غیره به فروش می رسند. در امیران تبلیغ انواع جعبه های کاربردی مختلف مانند جعبه هارد باکس ، جعبه دمنوش و جعبه دستمال کاغذی چوبی و انواع ساعت دیواری چوبی لوکس نیز پیدا می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره خرید با ما در ارتباط باشید.

سنگ فیروزه چیست؟

سنگ فیروزه در میان سنگ های معدنی از شهرت فراوانی برخوردار است. انواع فیروزه از نظر سنگ شناسی در رنگ ‌ها و طرح ‌های مختلفی از معادن شهرهای ایران و جهان به دست می آید. هر کدام از انواع فیروزه دارای ظاهر متفاوتی هستند. مثلا برخی از سنگ های فیروزه از ظاهری آبی رنگ بدون وجود رگه ‌ها و لکه‌های سیاه رنگ برخوردار هستند در حالی که برخی دیگر دارای رگه‌های سیاه می باشند. یکی از مرغوب‌ترین انواع فیروزه گونه‌ای است که دارای رگه‌های طلایی رنگ است که به عنوان ارزشمندترین نوع سنگ فیروزه شناخته می شود.

مرغوب ‌ترین فیروزه در ایران از معادن شهر نیشابور به دست می‌آید. انواع سنگ های فیروزه در آستان قدس رضوی نیز از جمله فیروزه‌های کمیاب به شمار می روند. حتی نمونه‌ های موجود در موزه آستان قدس رضوی تاکنون در هیچ کجای دنیا مشاهده نشده است.

قرار دادن سنگ فیروزه روی گلدان مسی

انواع فیروزه از نظر سنگ شناسی  

پنج نوع سنگ فیروزه با نام های فتحی، اظهاری، سلیمانی، ورلوی و آسمان گوی شناخته می شوند که دارای رنگ قهوه‌ای بسیار روشن هستند. همچنین برخی دیگر از فیروزه‌ هایی که در معادن شهرهای کرمان و شیراز استخراج شده اند به رنگ سفید هستند و حتی فیروزه سفید در کرمان و شیراز معروف است. این نوع فیروزه به قدری سخت می باشد که با استفاده از آن می توان شیشه را برش داد. از فیروزه سفید برای ساخت بدلیجات و زیورآلات فیروزه‌ای استفاده می شود.

با توجه به نظرات سنگ شناسان و فیروزه کاران علاوه بر پنج مورد اول می توان به انواع دیگری از سنگ فیروزه با نام های فیروزه عهد الحمیدی، اندیشی و گنجونیا اشاره کرد. دسته بندی دیگری نیز برای انواع فیروزه در ایران وجود دارد که عبارتند از: فیروزه عجمى، فیروزه شجرى، فیروزه چغاله نیم رنگ، فیروزه چغاله سفید، فیروزه عربى، فیروزه توفال رنگین، فیروزه نرم، فیروزه درشت و…

اما به طور کلی انواع فیروزه را می توان بر مبنای سه ویژگی کلی زیر دسته بندی کرد. این سه ویژگی عبارتند از :

انواع فیروزه براساس رنگ:

طیف رنگی سنگ های فیروزه بسیار گسترده است. این سنگ در رنگ های آبی تیره ، آبی کمرنگ تا سبز پررنگ یافت شده است. رنگ سنگ فیروزه مرغوب آبی درخشان است و هر چه آبی تیره در فیروزه به رنگ سبز غالب تر باشد، ارزش فیروزه بیشتر است. شما این نوع از سنگ فیروزه را در صنایع دستی فیروزه کوبی اصفهان مشاهده خواهید کرد.

انواع فیروزه براساس معدن:

مهم ترین معادن فیروزه جهان در ایران، تبت، آمریکا و مصر قرار دارد. اصلی ترین معادن فیروزه ایران نیز در نیشابور، دامغان و کرمان قرار دارند. البته فیروزه نیشابور از لحاظ تجاری با ارزش ترین فیروزه دنیا محسوب می شود. ولی متاسفانه استخراج فیروزه از معادن نیشابور به صورت غیر اصولی انجام شده که به همین خاطر رگه های فیروزه نیشابور تا چند سال ناپدید شده اند.

انواع گلدان فیروزه کوبی

انواع فیروزه بر اساس شکل ظاهری:

در کشور های عربی فیروزه به دو نوع عجمی و شجری تقسیم می شود. اگر فیروزه کاملا صاف و آبی یکدست باشد به طوری که روی سطح آن هیچ رگه و شکستگی وجود نداشته باشد، عربها به این نوع فیروزه ها فیروزه عجمی می گویند.

انواع فیروزه از زیبایی رنگ و درخشش خاصی برخوردار هستند و همین موضوع باعث شده تا از آنها برای تولید زیورآلات و صنایع دستی فیروزه کوبی استفاده شود. اما سنگ فیروزه علاوه بر زیبایی منحصر به فردی که دارد از خواص فراوانی برای سلامتی نیز برخوردار است به طوری که همراه داشتن این سنگ برای بالا رفتن اعتماد به نفس، عزت نفس، پیروزی در آزمون‌ها و حتی برای حفظ سلامتی به خصوص برای آقایان توصیه می شود.

فروش محصولات فیروزه کوبی در فروشگاه اینترنتی امیران تبلیغ

اگر به سنگ فیروزه و خواص فوق العاده ی آن علاقه مند شدید پیشنهاد می کنیم حتما یکی از صنایع دستی فیروزه کوبی یا زیورآلات فیروزه کوبی شده را تهیه نمایید. محصولات صنایع دستی فیروزه کوبی یکی از رشته‌های هنری بسیار پرطرفدار ایران است که مرکز اصلی آن شهر اصفهان می باشد.

در حال حاضر استادان فیروزه کوب اصفهان با به کارگیری سنگ فیروزه و فلز مس اقدام به ساخت زیباترین آثار هنر فیروزه کوبی کرده اند. شما می توانید انواع صنایع دستی فیروزه کوبی اصل را در فروشگاه های معتبر صنایع دستی خریداری کنید. به جهت افزایش ماندگاری این محصولات حتما دقت داشته باشید که آن‌ها را در مکان‌هایی در مقابل تابش شدید نور خورشید قرار ندهید و همینطور هنگام استفاده نیز از مجاورت آن با مواد شیمیایی و آرایشی بهداشتی جلوگیری کنید.

شما می توانید انواع صنایع دستی فیروزه کوبی شده را از فروشگاه اینترنتی امیران تبلیغ خریداری کنید. در این فروشگاه علاوه بر صنایع دستی فیروزه کوبی، محصولات دیگری همچون مس و پرداز ، مس و خاتم کاری  ، میناکاری و غیره به فروش می رسند. در امیران تبلیغ انواع جعبه های کاربردی مختلف مانند جعبه هارد باکس ، جعبه دمنوش و جعبه دستمال کاغذی چوبی و انواع ساعت دیواری چوبی لوکس نیز پیدا می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره خرید با ما در ارتباط باشید.

امیران تبلیغ