برای سفارش سریع تر و اخذ راهنمایی با شماره ۰۹۱۳۸۷۵۷۷۴۲ تماس بگیرید.
جستجو
Close this search box.

علت رنگ های مختلف سنگ فیروزه چیست؟

دلایل علت رنگ های مختلف سنگ فیروزه چیست؟
آنچه در این مطلب می‌ خوانید

سنگ فیروزه یکی از سنگ‌ های بسیار زیبا و جذاب است که این سنگ با رنگ زیبای خود، می‌  تواند نظر هر فردی را به خود جلب کند. لازم به ذکر است که سنگ فیروزه می‌تواند رنگ‌های مختلفی داشته باشد، اما سوالی که در این جا مطرح می‌شود، این است که علت رنگ‌های مختلف سنگ فیروزه چیست؟ اگر می‌خواهید پاسخ این سوال را بدانید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

سنگ فیروزه و خواص آن

یکی از زیباترین سنگ‌هایی که در تزیین جواهرات مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرد، سنگ فیروزه است. این سنگ به دلیل رنگ منحصر به فرد و همینطور خواصی که دارد، مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است. یکی از مهم‌ ترین خواصی که برای این سنگ وجود دارد. خاصیت درمانی آن است و در طول تاریخ بسیاری از مردم اعتقاد داشتند که این سنگ می‌تواند در برابر مرگ و خطر محافظ خوبی باشد. در این بین باید بگوییم که شما می‌توانید به بازاریابی سنگ های قیمتی هم بپردازید.

از طرفی دیگر یکی از اعتقاداتی که در مورد سنگ فیروزه و ظروف فیروزه کوبی اصفهان وجود دارد، این است که این سنگ می‌تواند انرژی منفی را دفع کند. در مقابل قادر است انرژی مثبت را جذب کند. با توجه به اعتقاد بسیاری از مردم و همینطور به لطف خواص درمانی این سنگ، مشخص شده که این جواهر اگر در مقابل خطر جدی قرار بگیرد، تغییر رنگ می‌دهد. اما ما می‌دانیم که این گونه نیست و این تغییر رنگ دلایل دیگری دارد.

چگونه سنگ فیروزه اصل را از تقلبی تشخیص دهم؟

سنگ فیروزه بیشتر در معادنی وجود دارد که میزان مس موجود در منطقه بالا باشد. به طور کلی سنگ فیروزه به رنگ ‌های آبی آسمانی، آبی مایل به سبز، سبز مایل به زرد، خاکستری مایل به سبز، آبی نیلی و آبی مایل به سفید در طبیعت یافت می شود که رنگ آبی آسمانی آن به مرغوب ترین سنگ فیروزه شناخته می شود.

به همین خاطر اسم که این رنگ فیروزه گذاشته شده است. نوع نامرغوب آن نیز معمولا رنگ سبز مایل به زرد یا آبی مایل به سفید دارد. وجود رنگ های مختلف سنگ فیروزه گاهی تشخیص اصل بودن سنگ فیروزه را دشوار می سازد.

قبلا در یک مقاله به طور کامل روش های تشخیص سنگ فیروزه اصل و خرید جواهر و صنایع دستی فیروزه کوبی اصل را خدمت شما عزیزان توضیح داده ایم. اما به طور کلی خوب است بدانید که معمولا خراشیدن سنگ فیروزه اصل بسیار سخت است. این درحالی است که سنگ فیروزه تقلبی به راحتی خراشیده می شود.

کافی است به آرامی از ناخن خود برای خراشیدن قسمتی از سنگ فیروزه که کمتر قابل مشاهده است مانند قسمت پشتی آن استفاده کنید و اگر به راحتی خراشیده شد قطعا باید به اصل بودن محصول شک کنید. همچنین اگر ظروف فیروزه کوبی از نظر شکل و رنگ غیر طبیعی و غیر یکنواخت باشند به احتمال زیاد این ظروف تقلبی هستند.

شاید برای شما مفید باشد : تاریخچه فیروزه کوبی

چه دلایلی برای تغییر رنگ فیروزه وجود دارد؟

مسلماً بسیاری از افراد کنجکاو هستند که علت رنگ‌های مختلف سنگ فیروزه را بدانند که ما در این قسمت به این سوال پاسخ می‌دهیم.

دلایل تغییر رنگ فیروزه عبارتند از:

  • تماس با آب داغ

سنگ فیروزه از لحاظ درجه سختی، بین ۵ تا ۶ قرار دارد و همین موضوع نشان می‌دهند که این نوع سنگ در مقابل عوامل بیرونی دارای حساسیت است.

اگر سنگ فیروزه به صورت دائم با آب داغ برخورد داشته باشد، رنگ خود را از دست می‌دهد‌‌. به همین خاطر توصیه می‌کنیم که هنگام شستن دست‌ها یا استحمام‌ فیروزه را از بدن خود جدا کنید.

  • برخورد با مواد شیمیایی

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند باعث تغییر رنگ سنگ فیروزه شود، برخورد این سنگ با مواد شیمیایی است. انواع مواد سفید کننده سطوح، حشره کش، نفت و غیره، می‌توانند باعث تغییر رنگ فیروزه شوند و به مرور رنگ آبی آن را از بین ببرند. توصیه می‌کنیم که هنگام استفاده از این گونه مواد شیمیایی، جواهرات فیروزه خود را کنار بگذارید و پس از اتمام کار، از آن‌ها استفاده کنید.

  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید و حرارت

حرارت یکی از عواملی است که می‌تواند تاثیر بدی روی سنگ فیروزه بگذارد و قرار دادن دائمی این سنگ در مقابل نور آفتاب، منجر به تغییر رنگ آن خواهد شد.

  • تماس با روغن‌ ها

سنگ فیروزه از جمله سنگ‌هایی است که توانایی جذب روغن را دارد و چنانچه هنگام پخت و پز از جواهرات فیروزه استفاده کنید، باعث می‌شود که فیروزه به دلیل تماس با روغن، تغییر رنگ دهد.

  • لوازم آرایشی

برای ساخت لوازم آرایشی، از اسانس‌های مختلفی استفاده می‌شود که این اسانس‌ها می‌توانند برای سنگ فیروزه مضر باشند. با گذشت زمان این اسانس‌ها باعث از بین رفتن رنگ این سنگ می‌شوند و در نهایت جذابیت آن را از بین می‌برند. البته جای نگرانی نیست، زیرا شما می‌توانید با استفاده از یک سری روش‌ها، رنگ فیروزه را برگردانید و این مشکل را حل کنید.

شاید برای شما مفید باشد : بازاریابی سنگ های قیمتی 

فیروزه تقلبی چیست؟

متاسفانه برخی از سودجویان جواهرات یا صنایع دستی فیروزه کوبی شده را از فیروزه مصنوعی می سازند که این نوع سنگ از رنگ کردن سنگ مها به‌ دست می آید و با نام خضرا نیز شناخته می شود.

این نوع فیروزه در صورت شکستن از فیروزه اصل تشخیص داده می ‌شود زیرا سطح شکستگی آن به رنگ سفید است.

فقط “کریزوکلا” شباهت زیادی به فیروزه دارد که این شباهت نیز به خاطر اختلاف سختی آنها قابل تشخیص است. هنگامی که با فوتک سطح سنگ مورد آزمایش قرار می گیرد متوجه می شویم که سنگ فیروزه پوسته پوسته قهوه‌ای می‌شود اما کریزوکلا تغییری نمی‌کند.

فوتک روشی است که توسط جواهرشناسان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

علت رنگ های مختلف سنگ فیروزه چیست؟

سنگ فیروزه یک کانی در دل طبیعت است که به طور شگفت انگیزی در طیف وسیعی از رنگ‌ها٬ از آبی آسمانی روشن تا سبز خاکستری یافت می‌ شود. اما علت رنگ های مختلف سنگ فیروزه چیست؟

در واقع اگر میزان مس موجود در این کانی زیاد باشد به سنگ فیروزه رنگ آبی نزدیک تر است اما چنانچه آهن آن زیاد باشد سنگ فیروزه به رنگ سبز نردیک تر است. همچنین در صورت وجود آلومینیوم زیاد در سنگ فیروزه، این سنگ خارق العاده به رنگ سفید دیده می‌شود.

ترتیب ارزش سنگ فیروزه نیز بستگی به فلز موجود در آن متغیر است. یعنی رنگ آبی با ارزش‌ترین نوع فیروزه و رنگ زرد و رنگ سفید نیز کم ارزش ترین سنگ فیروزه محسوب می شود.

شایان ذکر است رنگ فیروزه ممکن است به مرور زمان از رنگ آبی به رنگ سبز تغییر کند. که دلیل آن می توانید قرار گرفتن طولانی مدت در نور شدید و یا حرارت باشد که باعث رنگ پریدگی سنگ شده و حتی ارزش این سنگ ارزشمند نیز کاهش می باید.

به همین خاطر سازندگان و فروشندگان صنایع دستی فیروزه کوبی و جواهرات فیروزه کوبی به طور جد به مشتریان خود تاکید می کنند که این نوع محصولات را در معرض نور خورشید یا حرارت قرار ندهند.

اگر این پدیده را بخواهیم از لحاظ علمی بررسی کنیم باید گفت که رنگ آبی سنگ فیروزه در اصل از cu2t آبدار حاصل شده است. بنابراین چنانچه این آب از دست برود رنگ آن سفید خواهد شد.

ارزش رنگ های مختلف سنگ فیروزه چقدر است؟

سنگ فیروزه در صورتی که دارای رنگ آبی خوشرنگ باشد دارای بیشترین ارزش و کیفیت می باشد. این نوع سنگ معمولا کمیاب تر است. اما در صورتی که رنگ سنگ فیروزه به رنگ سبز یا آبی کمرنگ بیشتر تمایل داشته باشد به علت فراوانی بیشتر از ارزش آن کاسته می شود.

همچنین برخی از سنگ های فیروزه دو رنگ هستند که به آنها ابرش گفته می شود.

به این ترتیب طبق موارد فوق می توان نتیجه گرفت که سنگ فیروزه مرغوب ‌دارای رنگ آبی سیر، جلای چینیو و سختی بالا است. افزایش رنگ سبز در بافت سنگ و همینطور کم رنگی یا پریدگی رنگ و وجود ناخالصی در آن کیفیت سنگ فیروزه را کاهش می دهد.

وجود شبکه عنکبوتی در سنگ فیروزه چیست؟

شما ممکن است در اغلب سنگ های فیروزه رگه یا رگچه های سیاه یا قهوه ‌ای رنگ ببینید که به شبکه عنکبوتی معروف است. وجود شبکه عنکبوتی در سنگ فیروزه در واقع به سنگ مادر تشکیل دهنده فیروزه مربوط است. این رگه ها به صورت طبیعی ممکن است در طرح های منظم و نامنظم شکل بگیرند. در بازار به این نوع سنگ های فیروزه که دارای شبکه عنکبوتی شکل هستند اصطلاحا فیروزه شجری گفته می شود.

چنانچه این رگه ها به صورت منظم در فیروزه دیده شوند و باعث زیبایی بیشتر سنگ فیروزه شده باشند قیمت سنگ فیروزه افزایش می یابد. اما در صورتی که  نامنظم باشند و یا به صورت نقطه و لکه در سنگ دیده شوند از ارزش فیروزه کاسته می شود.

روش‌های زنده کردن سنگ فیروزه مرده

اگر شما هم یک سنگ فیروزه مرده دارید و می‌خواهید آن را زنده کنید، ما چگونگی زنده کردن سنگ فیروزه مرده را به شما آموزش می‌ دهیم.

هنگامی که سنگ فیروزه رنگ آبی و جذاب خود را از دست می‌دهد، دیگر زیبایی اولیه را ندارند و بنابراین به این سنگ، سنگ فیروزه مرده می‌گویند. یکی از آسیب‌هایی که می‌تواند به این سنگ وارد شود، خراش‌های کوچک و بزرگ روی آن است. اگر می‌خواهید گرد و غبارهای روی سنگ را تمیز کنید، می‌توانید از یک پارچه نرم نخی کمک بگیرید.

  • نمک دریا

نمک دریا یکی از محصولاتی است که می‌تواند باعث زنده کردن سنگ فیروز شود. اما اگر به آن دسترسی نداشتید، می‌توانید خاک را جایگزین آن کنید. برای چند ساعت سنگ فیروزه را داخل ظرف حاوی خاک قرار دهید تا جلوه اولیه خود را به دست آورد.

  • واکس زدن سنگ فیروزه

واکس زدن سنگ فیروزه هم، یکی دیگر از روش‌های تخصصی برای زنده کردن آن است. واکس زدن فیروزه با کمک رزین انجام می‌ شود و فیروزه با قرار گرفتن در رزین مصنوعی، می‌تواند یک لایه محافظتی قوی روی خود داشته باشد. این لایه قادر است در مقابل عوامل بیرونی از فیروز محافظت کند و در نهایت اجازه تغییر رنگ را هم به آن نمی‌دهد. توجه داشته باشید که بی‌تجربگی در این کار، ممکن است صدمات جدی به فیروزه وارد کند.

جمع بندی

سنگ فیروزه یک سنگ زیبا و با ارزش است که گاهی اوقات می‌تواند با توجه به دلایلی که ذکر کردیم، تغییر رنگ دهد. واکس زدن فیروزه، استفاده از نمک دریا، قرار دادن فیروزه در خاک و غیره، می‌توانند باعث زنده شدن آن شوند. اگر علاقه به فیروزه کوبی دارید، می‌توانید طریقه فیروزه کوبی اصفهان را در سایت‌های مختلف مشاهده کنید و همینطور تاریخچه فیروزه کوبی را هم بخوانید. در نهایت پیشنهاد می‌کنیم برابر تهیه بهترین هدایای فیروزه‌ به سایت مجموعه امیران تبلیغ مراجعه نمایید.

5/5 - (3)

امیران تبلیغ