برای سفارش سریع تر و اخذ راهنمایی با شماره ۰۹۱۳۸۷۵۷۷۴۲ تماس بگیرید.
جستجو
Close this search box.

چگونه سنگ فیروزه مرده را زنده کنیم ؟

احیا کردن سنگ فیروزه مرده
آنچه در این مطلب می‌ خوانید

سنگ فیروزه زنده یکی از پرطرفدارترین سنگ‌های زینتی است و در تولید انواع صنایع دستی کاربرد دارد. قیمت صنایع دستی فیروزه کوبی بالا است‌. این سنگ علاوه بر زیبایی که دارد، می‌تواند خواص زیادی را به ارمغان بیاورد. تسکین بیماری‌های روحی، کاهش افسردگی، از بین بردن انرژی‌های منفی و اصلاح گردش خون از جمله مهم‌ترین مزایای این نوع از سنگ‌ها هستند.

در واقع افراد سنگ فیروزه زنده را برای استفاده مناسب می‌دانند؛ چرا که سنگی که زنده نباشد، به عنوان یک سنگ فاقد ارزش شناخته می‌شود. البته اگر شما سنگ فیروزه مرده دارید و می‌خواهید آن را زنده کنید، می‌توانید از روش‌های کاربردی در این زمینه کمک بگیرید.

سنگ فیروزه یکی از سنگ های با ارزش بالا و دارای خواص درمانی است که به همین خاطر احتمالا در اکثر خانه های ایرانی به صورت صنایع دستی دکوری یا جواهرات دیده می شود.

شما حتما با سنگ فیروزه آشنایی دارید زیرا ایران یکی از معادن ارزشمند سنگ فیروزه را در جهان دارد و فیروزه نیشابوری بسیار معروف است. اما آیا تاکنون اصطلاح سنگ فیروزه مرده را شنیده اید؟!

زمانی که گفته می شود سنگ فیروزه مرده است یعنی در واقع سنگ فیروزه، رنگ آبی جذاب خود را از دست داده و به یک سنگ با رنگی سبز و مات تبدیل شده است. جالب است بدانید سنگ فیروزه اگر در معرض حرارت بالا، آب داغ و مواد شیمیایی مختلف قرار بگیرد اصطلاحا مرده می شود و در اینصورت ارزش خود را از دست می دهد. بنابراین ما باید سنگ فیروزه مرده را زنده کنیم ، اما چگونه؟! در ادامه در مورد راهکارهایی که به زنده شدن سنگ فیروزه کمک می کند اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

چگونه بفهمیم سنگ فیروزه زنده است؟

پیش از این که در مورد روش‌های زنده کردن سنگ فیروزه مرده صحبت کنیم، اصلا بیایید بدانیم سنگ فیروزه زنده چه سنگی است. انواع فیروزه از نظر سنگ شناسی دارای ترکیبات خاصی هستند که با مواد شیمیایی سازگاری ندارند. بنابراین اگر سنگ فیروزه زنده در تماس با مواد شیمیایی باشد، ممکن است آسیب ببیند و از حالت زنده بودن خارج شود.

یکی از مهم‌ ترین ویژگی‌ های سنگ فیروزه زنده این است که این نوع از سنگ‌ ها جلا و درخشش خاص خود را دارند. یعنی دچار تغییر رنگ نشده‌اند. علت رنگ های مختلف سنگ فیروزه شرایط محیطی آن است.  اگر فیروزه ضربه محکمی ببیند یا خراش بردارد اگر فیروزه در معرض عطر ادکلن و شوینده‌های اسیدی و قلیایی و همچنین مواد شیمیایی قرار بگیرد، ممکن است تغییر رنگ دهد و بمیرد. زمانی هم که فیروزه بمیرد دیگر خواص زیادی نخواهد داشت.

در کل سنگ فیروزه‌ای که زنده باشد و خواص زیادی داشته باشد،سنگی درخشان و زیبا با رنگ آبی کمرنگ است و جلای زیادی دارد. چنانچه فیروزه در شرایط محیطی خوبی قرار گرفته باشد، احتمال زنده بودن آن زیاد است. در این صورت ارزش زیادی هم خواهد داشت.

لازم به ذکر است که قیمت صنایع دستی فیروزه کوبی اگر با سنگ فیروزه زنده تهیه شده باشند بسیار بالا خواهد بود. در عین حال که سنگ فیروزه معمولی ارزش چندانی ندارد. به همین دلیل زنده کردن فیروزه اهمیت یافته است.

روش‌های زنده سازی سنگ فیروزه

مهم‌ترین روش‌های زنده سازی سنگ فیروزه به شرح زیر هستند:

  • استفاده از نمک دریایی

یکی از روش‌های کاربردی برای زنده کردن سنگ فیروزه مرده استفاده از نمک دریایی است. نمک دریایی را درون یک ظرف مناسب ریخته و سنگ فیروزه را در نمک بغلطانید. با این کار عناصر سنگ فیروزه مجدد احیا و شارژ می‌شوند.

  • شستشوی سنگ فیروزه با آب

با استفاده از آب نیز می‌توانید به شستشوی سنگ فیروزه بپردازید. بدین صورت که از پارچه‌ای نمدار استفاده کنید که بافت آن نرم است. به آرامی پارچه را روی فیروزه بکشید تا فیروزه زنده شود. پس از پاک کردن فیروزه با پارچه نیز باید آن را خشک کنید. روش دیگر برای زنده کردن فیروزه‌های مرده قرار دادن فیروزه در آب و استراحت دادن آن است.

  • استفاده از شعله شمع

استفاده از شعله شمع نیز روشی کم هزینه برای زنده کردن فیروزه است اما این روش به مهارت زیادی نیاز دارد. اگر تجربه زیادی در زمینه استفاده از شعله شمع ندارید، ممکن است باعث تغییر رنگ فیروزه شوید. این روش نه تنها برای زنده کردن فیروزه بلکه برای تشخیص فیروزه کوبی اصل از تقلبی نیز کارآمد است.

  • استفاده از خاک

خاک نیز عنصر دیگری است که باعث زنده شدن فیروزه می‌شود. در این روش باید سنگ فیروزه روی خاک قرار بگیرد و شسته و خشک شود. لازم به ذکر است که امیران تبلیغ برای بهبود هدایای تبلیغاتی خود به خصوص شکلات خوری فیروزه چوبی زنده شده از این تکنیک‌ها استفاده می‌کند. پس می‌توان به عنوان هدیه‌ای فاخر و ارزشمند از محصولات فیروزه کوبی امیران تبلیغ استفاده کرد.

روش های خانگی احیای سنگ فیروزه مرده

سنگ فیروزه تا زمانی که زنده است دارای ارزش مادی بالا و نیروی درمانی فوق العاده است. اما زمانی که این سنگ می میرد دیگر سنگ قدرت نیست و قیمت آن نیز کاهش می یابد. بنابراین برای اینکه این سنگ همیشه قدرتمند باشد و نیروی خود را حفظ کند.

البته دقت داشته باشید که روش های خانگی برای زنده سازی سنگ فیروزه ممکن است نسبت به روش های تخصصی که توسط افراد متخصص و خبره انجام می شود نتیجه کمتری داشته باشد اما به هر حال باز هم تاثیرگذار خواهد بود.

در ادامه چند روش زنده سازی سنگ فیروزه در خانه را توضیح می دهیم. البته توجه داشته باشید که ابتدا بهترین روش برای نگهداری از سنگ فیروزه، پیشگیری از آسیب دیدن و تغییر رنگ آن است. زیرا ممکن است گاهی اوقات روش های احیای سنگ فیروزه چندان موثر نباشند و نتیجه دلخواه حاصل نشود.

روش های خانگی احیای سنگ فیروزه مرده

تمیز کردن سنگ فیروزه با پودر ماشین لباسشویی و آب گرم تصفیه شده و بدون کلر (آب نباید زیاد گرم باید زیرا می تواند به سنگ آسیب برساند. همچنین در خشک کردن سنگ باید دقت زیادی داشته باشید.)

واکس زدن فیروزه یا رزین کاری فیروزه ( شما می توانید برای زنده سازی سنگ فیروزه ی مرده از مواد شیمیایی مخصوص این کار استفاده کنید.)

واکس فیروزه در واقع نوعی رزین مصنوعی است که از طریق تکنیک های تخصصی، از آن به جهت بازگرداندن رنگ فیروزه استفاده می‌شود. رزین کاری فیروزه باید کاملا دقیق و اصولی انجام شود تا منجر به افزایش ارزش و قیمت این سنگ گردد، در غیر اینصورت حتی ممکن است آسیب های جدی به سنگ شما وارد کند. بنابراین برای انجام این کار بهتر است به یک متخصص رزین کاری فیروزه مراجعه کنید.

اقدامات لازم برای جلوگیری از مردن سنگ فیروزه

همان طور که اشاره شد، علت رنگ‌‌های مختلف سنگ فیروزه این است که این سنگ در معرض عوامل مخرب محیطی قرار می‌گیرد. اگر شما به خوبی از سنگ فیروزه مراقبت کنید، عمر آن افزایش خواهد یافت. برخی از نکات مهم در جلوگیری از مردن سنگ فیروزه عبارتند از:

دور نگه داشتن فیروزه از مواد شیمیایی و عواملی که فیروزه را تحریک می‌کند

عدم استفاده از انگشترهای فیروزه به هنگام استفاده از صنایع شوینده

استفاده از دستکش‌های مناسب هنگام کار با مواد شیمیایی

عدم قرار گرفتن سنگ فیروزه در مقابل بخار و عدم تماس آن با چوب

قیمت فیروزه مرده با زنده چه تفاوتی دارد؟

شاید برایتان مهم باشد بدانید که فیروزه مرده با فیروزه زنده از نظر قیمت چه تفاوت‌هایی دارند. قیمت صنایع دستی فیروزه کوبی شده و بدلیجات یا سنگ‌های معمولی فیروزی کوبی شده زنده بسیار بالاتر از قیمت صنایع دستی فیروزه کوبی مرده است. چرا که این نوع از صنایع دستی خواص زیادی دارند و به عنوان صنایع این نفیس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چگونه سنگ فیروزه را پاکسازی کنیم؟

به طور کلی پاکسازی اکثر سنگ های قدرتمند نظیر فیروزه به سادگی در خانه به کمک نمک دریایی خشک شده امکان پذیر است. البته این کار باید در فواصل زمانی مشخص تکرار شود تا نتیجه ایده آل به دست آید.

شما ممکن است شنیده باشید که نور نیز به پاکسازی برخی سنگ ها نظیر سنگ فیروزه کمک می کند، اما بهتر است بدانید که این عمل نه تنها به پاکسازی سنگ فیروزه کمک نمی کند بلکه نور خورشید آسیب بیشتری به سنگ شما می رساند. در واقع این سنگ دارای بافت نرم تر و حساس تری نسبت به سایر کانی های مشابه است که در نتیجه نگهداری از آن دشوارتر می باشد.

از بین بردن چربی اضافی سنگ فیروزه در زیورآلات

اگر از زیورآلات فیروزه کوبی استفاده می کنید ممکن است شاهد تجمع روغن و چربی  لوازم آرایشی، کرم ها و لوسیون های مختلف در بین سنگ های فیروزه باشید که این چربی حتی باعث جذب گرد و خاک بیشتر می شود و به مرور زمان سنگ فیروزه را مرده و فاسد می کند.

اما چگونه باید این چربی را از بین برد؟ یا در این شرایط چگونه سنگ فیروزه مرده را زنده کنیم ؟

استفاده از نمک دریایی خشک یا رزین کاری های مخصوص سنگ فیروزه به پاک کردن این چربی از روی سنگ فیروزه کمک می کند. اما نکته حائز اهمیت این است که این کار باید به موقع انجام شود تا از آسیب دیدن سنگ فیروزه جلوگیری شود.

شما باید از یک پارچه تمیز و کمی مرطوب برای پاکسازی سنگ فیروزه استفاده کنید. این پارچه را به آرامی روی سنگ بکشید و هرگونه لکه یا خاک را از روی آن پاک کنید. شما نباید به هیچ عنوان فیروزه را مستقیماً در آب فرو کنید، زیرا این کار سنگ فیروزه را از بین می برد.

  چند نکته برای نگهداری و شارژ سنگ فیروزه

  • از ضربه زدن به سنگ فیروزه تحت هر شرایطی جلوگیری کنید.
  • به هیچ عنوان برای تمیز کردن سنگ فیروزه آن را مستقیما داخل آب قرار ندهید.
  • به هیچ عنوان سنگ فیروزه را زیر نور خورشید یا در مقابل حرارت قرار ندهید.
  • برای زنده کردن و شارژ کردن سنگ فیروزه قیمتی بهتر است از روش های تخصصی استفاده کنید و از افراد باتجربه کمک بگیرید.
4.3/5 - (15)

امیران تبلیغ