برای سفارش سریع تر و اخذ راهنمایی با شماره ۰۹۱۳۸۷۵۷۷۴۲ تماس بگیرید.
جستجو
Close this search box.

مهم ترین و قدیمی ترین صنایع دستی ایران کدام اند؟

معرفی قدیمی ترین صنایع دستی ایران
آنچه در این مطلب می‌ خوانید

قدیمی‌ ترین صنایع دستی ایران تاثیر زیادی روی وجهه کشور دارند. از آن جایی که ایران یکی از کهن‌ ترین کشورها به حساب می‌ آید ، صنایع زیادی دارد که هر کدام به نوبه خود ارزشمند هستند. صنایع دستی، یکی از بهترین تولیداتی هستند که به خوبی می‌ توانند فرهنگ و تاریخ کشور را به جهان معرفی کنند. به همین منظور، شناخت قدیمی‌ترین صنایع دستی ایران از اهمیت زیادی برخوردار است.

برای اینکه مهم ترین و قدیمی ترین صنایع دستی ایران را معرفی کنیم، نخست باید به تاریخچه این آثار در ایران نگاهی بیاندازیم. گروه تبلیغاتی امیران تبلیغ ارائه دهنده انواع هدایای تبلیغاتی صنایع دستی در ادامه ی این مقاله به معرفی قدیمی ترین و جذاب ترین صنایع دستی خواهد پرداخت.

قدیمی ترین صنایع دستی ایران چیست؟

تاریخچه صنایع دستی ایران

صنایع دستی زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که مورد استقبال افراد زیادی قرار می‌گیرند، اما صنایع دستی ایران، چون تلفیقی از هنر و صنعت هستند، بیشتر به چشم می‌ آیند و به نوعی بهترین صنایع هنری در دنیا هستند.

تاریخچه این محصولات به تمدن‌ های کهن باز می‌ گردد که در آن‌ ها افراد از ابزارهای ابتدایی برای ساخت صنایع دستی استفاده می‌ کردند.

بعد ها که هنر ابداع شد و افراد نحوه به کاربردن آن را فرا گرفتند، دریافتند که می‌ توانند آن را با صنایع دستی ترکیب کنند.

نقطه عطف تولید صنایع دستی به دوران صفویه باز می‌گردد که در آن زمان افراد ارزش فرش‌ها و قالی‌های ایران را درک کردند. شهر های مختلفی در آن زمان مسئول بافتن قالی‌ ها بودند که بیشترشان به کشورهای اروپایی از جمله لهستان صادر می‌ شدند.

امروزه از میناکاری ، خاتم کاری ، مینیاتور و قلم زنی روی صنایع دستی و ظروف مختلف استفاده می‌ شود.

بررسی قدیمی ترین صنایع دستی ایران در دوران باستان

به طور کلی شرایط اجتماعی و سیاسی در هر دوران از تاریخ تاثیر مستقیم بر نوع صنایع دستی و همینطور متریال به کار رفته در ساخت آن ها داشته است. مثلا تا پایان دوره حکومت غزنویان ، از آنجایی که پادشاهان به طلا و جواهرات بسیار اهمیت می دادند، هنرمندان نیز بیشتر در جواهرسازی فعالیت داشتند. در آن دوران صنعت تزیین جواهرات و همینطور  تزئین سلاح هایی مانند کمربند و شمشیر پیشرفت های قابل توجهی داشته است.

صنایع دستی شامل چه محصولاتی می‌ شود؟

صنایع دستی شامل محصولاتی می‌ شوند که با استفاده از ترکیب هنر و کار دست ساخته می‌ شوند. مواد اولیه ای که برای صنایع دستی در نظر گرفته می‌ شود ، همگی باید بومی باشند تا در نهایت از آن به عنوان یک صنعت هنری یاد شود.

این محصولات نه تنها تماما با استفاده از دست ساخته می‌ شوند و فرآیند تولید آن‌ ها متفاوت است، بلکه، خریداران با تهیه آنان حس متفاوتی خواهند داشت و از زیبایی آن‌ها لذت می‌برند. صنایع دستی از نظر فرهنگ، هنر و طرز تفکر با ظروف معمولی متفاوت هستند و این موارد است که آن‌ها را به عنوان یک اثر ملی مشخص می‌کند.

طبق تحقیقات انجام شده ، قدیمی‌ ترین صنایع دستی کشور یکی از نشان‌ های فرهنگ ایران به حساب می‌ آیند. از آن جایی که ایران بیشینه کهنی از فرهنگ و تاریخ دارد ، صنایع دستی آن بسیار مشهور بوده و پیشرفت زیادی را در این صنعت به دست آورده است.

معرفی مهم‌ ترین و قدیمی‌ ترین صنایع دستی ایران

از آن جایی که امروزه صنایع دستی مختلفی در ایران تولید می‌ شود و به فروش می‌ رسد، بررسی قدیمی‌ ترین صنایع دستی ایران بسیار مهم است که به آن‌ ها اشاره می‌کنیم:

  • ظروف مسی

یکی از کهن‌ ترین تولیدات ایرانیان در سال‌های گذشته به حساب می‌ آید. در سده‌ های گذشته برای استفاده روزانه ظروف مسی زیادی تولید می‌شده است که امروزه بسیاری از آن‌ها منسوخ شده اند و دیگر مورد استفاده قرار نمی‌ گیرند.

مسگرانی که این ظروف را تولید می‌کردند، خیلی زود متوجه استفاده گسترده افراد از آن‌ها در کشورهای مختلف شدند. این امر بیشتر به دلیل قدرت تحمل حرارت و میکروب زدایی غذا است. امروزه نیز در برخی از منازل از این ظروف به عنوان قابلمه استفاده می‌شود.

  • ظروف سفالی

سفال یکی از قدیمی‌ ترین تولیدات بشر به حساب می‌ آید که تاریخچه آن به هزاران سال قبل باز می‌ گردد. از آن جایی که این ظروف بیشتر به صورت دکوری استفاده می‌شوند، طرح‌ های زیبایی روی آنان به کار می‌ برند. ساخت کهن‌ترین ظرف سفالی به ده هزار سال قبل باز می‌گردد.

  • فرش‌ ها و قالی‌ های دستباف

 صنایع دستی نشان دهنده فرهنگ یک کشور هستند و نشان می‌دهند که گذشتگان تا چه حد برای کشور خود ارزش قائل می‌ شدند.  فرش‌ های دستباف از دوران باستان تا به حال دارای تاریخ زیادی بوده اند و این امر سبب بین المللی  شدن آن می‌ شود.

  • ظروف هنری معرق و میناکاری

هنر میناکاری یکی از هنر های محبوب و ظریف در ایران محسوب می‌شود که ظروف ساخته شده با آن از محبوبیت زیادی برخوردار هستند به شکلی که سهم زیادی از صادرات صنایع دستی را تشکیل می‌ دهند. بشقاب میناکاری شده یکی از زیباترین اثرها در این حوزه محسوب می­ شود.

  • خاتم کاری

اگر ظروف چوبی را دیده باشید، طرح‌ های بسیار زیبایی روی آن‌ها وجود دارد. این طرح‌ها همان خاتم کاری هستند که زیبایی دوچندانی به ظروف موردنظر می‌دهند. این هنر بیشتر در شهرهایی مانند اصفهان، تهران و شیراز رواج دارد.  برای ساخت ظروف حاتم کاری شده در سطح بازار از رنگ‌های مختلفی استفاده می‌کنند. برای ساخت آن چند ضلعی‌ هایی را در کنار یکدیگر می‌ چسبانند تا شکل موردنظر حاصل شود. بنابراین ، می‌ توان نتیجه گرفت که این کار ساعت‌ ها طول می‌کشد.

  • مینیاتور: نقاشی مینیاتوری با دست

یکی دیگر از مهم ترین آثار هنری ایرانیان مینیاتور یا نقاشی نفیس ایرانی بر روی تکه استخوان شتر یا کاغذ است. این هنر دستی ایرانی به شدت توسط گردشگران خارجی علاقه مند به صنایع دستی ایران مورد استقبال قرار گرفته است. یکی از بارزترین ویژگی های آثار مینیاتور ایران رنگ ‌آمیزی درخشان و اصیل این نوع نقاشی ها است.

  • خاتم کاری و خاتم کاری روی مس

خاتم کاری اصفهان یکی از شناخته شده ترین و قدیمی ترین صنایع دستی ایران است که بسیار محبوب و پرطرفدار است.  این هنر عمدتاً روی چوب انجام می شود. به این صورت که وسایل چوبی با مثلث های رنگی چوب، استخوان، عاج، صدف و فلز تزئین می شود.

صنایع دستی ایرانی چه کاربردی دارند؟

کاربرد های قدیمی‌ ترین صنایع دستی ایران به موارد مشخصی محدود نمی‌ شود. اگر اطراف خود را مشاهده کنید ، احتمالا صنایع دستی مختلفی را خواهید دید.

پس می‌توان دریافت که این محصولات استفاده‌های گسترده ای دارند. به عنوان مثال، ظروف مسی در آشپزی کاربرد دارند و می‌توانند میکروب‌های موجود در غذا را به طور کامل از بین ببرند.

فرش‌های سنتی که از مهم‌ ترین صنایع دستی محسوب می‌ شود در منازل و سایر ساختمان‌ ها کاربرد دارد. بیشتر کشورهای جهان ایران را با نام فرش‌ های بی نظیر آن می‌ شناسند.

همین امر، باعث شده است که میزان فروش فرش بسیار بالا باشد و افراد در خارج از کشور برای خرید آن‌ها هزینه‌های زیادی کنند. شما می­توانید از هدایای تبلیغاتی صنایع دستی به عنوان ابزار بازاریابی و تبلیغات استفاده کنید.

خرید صنایع دستی ایران از امیران تبلیغ

قدیمی‌ ترین صنایع دستی ایران از محبوبیت زیادی در بین افراد جهان برخوردار هستند. از بهترین آن‌ها می‌ توان به ظروف سفالی  و فرش‌های سنتی اشاره کرد که با طرح‌ هایی که دارند چشم هر فردی را به خود خیره می‌ کنند. از آن جایی که این صنایع دستی از ارزش زیادی برخوردار هستند، می‌ توان آن‌ ها را به عنوان هدیه تبلیغاتی نیز استفاده کرد. برای خرید بهترین سوغات و صنایع دستی اصفهان از امیران تبلیغ می‌ توانید به سایت مراجعه کرده و محصول موردنظر خود را سفارش دهید.

5/5 - (2)

امیران تبلیغ