برای سفارش سریع تر و اخذ راهنمایی با شماره ۰۹۱۳۸۷۵۷۷۴۲ تماس بگیرید.
جستجو
Close this search box.

صنایع دستی (هدایای تبلیغاتی)

صنایع دستی (هدایای تبلیغاتی)
آنچه در این مطلب می‌ خوانید

صنایع دستی (نوعی جدید از هدایای تبلیغاتی) در شهر هنر دوست اصفهان هر روز با ترکیب بندی های جدید در حال رشد و توسعه قرار دارد. یک مورد از صنایع دستی (هدایای تبلیغاتی) شامل ابریشم بافی (Silk Wearing) می باشد که از بافته های ظریف اصفهان است که با تارد و پود ابریشم الوان تهیه می گردد. نقوش این صنایع دستی (هدایای تبلیغاتی) غالباً به صورت هندسی و بر جسته بر روی کار نمایان می باشد. عرض این بافت حدود 50 سانتی متر می باشد. و به مصرف لبه یقه، سر آستین و پیش سینه لباس های محلی فاخر می رسد. این مدل از صنایع دستی (هدایای تبلیغاتی) در سال 1356 هجری شمسی برنده جایزه ظریف ترین و زیباترین بافته جهان قرار گرفت و جایزه یونسکو را از آن یک زن ایرانی به نام خانم صغری کبیری از اهالی روستای زاویه در استان خراسان نموده است.

هدایای تبلیغاتی (ابریشم بافی)
هدایای تبلیغاتی (ابریشم بافی)


غیر از اصفهان در سایر نقاط ایران از جمله کلات نادری در استان خراسان نیز در فرایند تولید قرار می گیرد. در انتخاب رنگ و نقوش، رنگ های گیاهی یا معدنی مورد استفاده بوده و ابریشم جلای خاصی به رنگ ها و نقوش پس از بافت می دهد. نوعی دیگر از صنایع دستی (هدایای تبلیغاتی) ابریشم دوزی نام دارد. (Silk Sew) یکی از رو دوزی های سنتی و زیبای ایران «ابریشم دوزی نام دارد» که عبارت است از دوخت های مشخص همراه با نخ ابریشم بر روی طرح مورد نظرو. ابریشم دوزی در اکثر نقاط ایران به خصوص در مناطقی که پرورش کرم ابریشم دارند رواج بیشتری دارد، چنانچه از نخ ابریشم با روکش طلا و نقره برای ابریشم دوزی استفاده شود؛ به آن “ابریشم دوزی نقش زر” اطلاق می گردد. چنانچه عمل کشته شدن کرم ها صورت نگیرد، آن ها تبدیل به پروانه شده و با سوراخ نمودن پیله از آن خارج می گردند. در چنین حالتی ابریشم ها، پیله های دیگری قابل استفاده نخواهد بود. پس از کشتن کرم ها ، پیله ها را از نظر کیفیت طبقه بندی و جور می نمایند. سپس تعدادی پیله را که بر حسب نمره مورد نظر تعیین شده اند در ظرفی محتوی آب داغ قرار می دهند. تا صَمغ آن نرم گردد. درباره استفاده از ابریشم تا قبل از دوره اشکانیان اطلاعاتی در دست نیست ولی پاره های کشف شده در سوریه که در سال های اخیر در دشت مغان به دست آمده و هم اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می شود جزء بافته های دوران اشکانی و نقطه تاییدی بر این مقوله می باشد.

ابریشم دوزی هدایای تبلیغاتی
ابریشم دوزی هدایای تبلیغاتی

در دوره ساسانیان بنا به اظهارات مارسلیوس مورخ رومی معاصر ساسانیان مردم عادی برای تن بوش خودشان از ابریشم استفاده می کردند. در دوران صدر اسلام به علت منع مردم از تجملات، استفاده از لباس های ابریشمی منسوخ شد ولی استفاده از نخ های ابریشم برای دوخت های متنوع هم چنان به قوت خود باقی ماند. در دوران بنی امیه، خلفای بنی امیه پارچه های ابریشم بر تن می کرده اند. در آن دوران هنرمندان ابریشم دوز پس از خلق آثار خود نامشان را در زیر این مصنوعات می دوختند. در دوران بعد نیز این هنر کماکان مورد توجه بوده و امروز نیز از رواج کاملی برخوردار می باشند. قدیمی ترین نمونه گلدوزی ایرانی (نوعی از هدایای تبلیغاتی) که هم اینک در موزه ایران باستان وجود دارد. یک مدل دیگر از صنایع دستی که میتوان با عنوان هدایای تبلیغاتی نام برد با نام ابریشم دوزی نقش برجسته نام دارد.

ابریشم دوزی برجسته هدایای تبلیغاتی
ابریشم دوزی برجسته هدایای تبلیغاتی


ابریشم دوزی نقش زری همچون میناکاری (هدایای تبلیغاتی) به نوعی از ابریشم دوزی گفته می شود که خطوط نقش آن با نخ گلابتون به شیوه ی ساقه دوزی سوزن دوزی می شود. طبق اسناد و مدارک موجود ابریشم در حدود 330 سال قبل از میلاد در چین به ایران راه پیدا کرده است. و چون ایران بخش عظیمی از جاده ابریشم یعنی مهم ترین راه ارتباط بازرگانان چینی با مصرف کنندگان حوزه مدیترانه را تشکیل میدهد ابریشم رایج ترین و پر بها ترین کالایی بود که به صورت ترانزیت از ایران می گذشت ایرانیان مقدار بسیار زیادی از ابریشم خام را خریداری می کردند. تا بتوانند مقدار زیادی از ابریشم تهیه شده را به ممالک مغرب زمین صادر نمایند. مارکوپولو تاجر معروف ونیزی که در قرن هفتم به ایران سفر کرده در مورد شهر تبریز نوشته است، مردمان آن جا از طریق بازرگانی، صنعت و هنر های دستی امرار معاش می کنند.

ابریشم دوزی نقش زر(هدایای تبلیغاتی)
ابریشم دوزی نقش زر هدایای تبلیغاتی

5/5 - (1)

امیران تبلیغ