برای سفارش سریع تر و اخذ راهنمایی با شماره ۰۹۱۳۸۷۵۷۷۴۲ تماس بگیرید.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

تاریخچه صنایع دستی فیروزه کوبی

آنچه در این مطلب می‌ خوانید :

تاریخچه فیروزه کوبی در انتخاب ظروف فیروزه کوبی شده به عنوان هدیه تبلیغاتی یا سازمانی موثر است. در میان صنایع دستی متنوع برخی از آن ها مانند ظروف فیروزه کوبی از محوبیت زیادی برخروردار هستند. این هنر تاریخچه غنی دارد که می تواند در جهان محبوب شود. با بررسی تاریخچه این محصول می توان دریافت که مراحل مختلفی برای پیاده سازی فیروزه کوبی وجود دارد که هر روش فرآیند متفاوتی خواهد داشت.

جهت مشاهده ی مدل های بیشتر و خرید سریع تر با ما در تماس باشید

در مورد تاریخچه فیروزه کوبی باید بگوییم که قدمت صنایع دستی فیروزه کوبی چندان طولانی نیست اما این تکنیک به دلیل برخورداری از سنگ ارزشمند فیروزه و زیبایی طراحی آن ارزش بالایی پیدا کرده است. در اصل صنایع دستی فیروزه کوبی با وجود قدمت کمی که دارد اما به دلیل زیبایی و گیرایی بالای محصولات و فرآورده های آن، در حال حاضر طرفداران بسیاری در سراسر ایران و جهان دارد.

جالب است بدانید برخلاف برخی از صنایع دستی مانند صنایع دستی خاتم کاری که قدمت چند صد ساله دارند، صنایع دستی فیروزه کوبی فقط حدود 60 تا 70 سال است که پدید آمده است. ابتدا این صنعت توسط شخصی بنام یوسف حکیمان برای تزئین جواهراتی مانند دستبند، گل سینه و گوشواره مورد استفاده قرار گرفت و حدود 20 سال بعد نیز این صنعت توسط صنعتگر دیگری بنام حاج داداش از مشهد به اصفهان برده شده و به تدریج به شکل کنونی تبدیل گردید. در ادامه ی این مقاله در سایت فروشگاه اینترنتی امیران تبلیغ به تاریخچه فیروزه کوبی اشاره خواهیم کرد.

در تاریخچه فیروزه کوبی، این هنر برای اولین بار روی چه ظروفی انجام شد؟

بسیاری از افرادی که به تاریخچه فیروزه کوبی علاقه دارند، این سوال برایشان پیش می آید که این هنر برای اولین بار روی چه ظروفی انجام شده است؟ 

پس از کشف سنگ فیروزه، از آن در ابتدا برای ساخت دستبند، النگو و بدلیجات استفاده می شد. زمانی که هنر فیروزه کوبی رواج یافت، کم کم روش استفاده از این سنگ تغییر یافت و از آن برای تزیین ظروف مختلف مانند جام مینیاتوری، تنگ آب، کاسه، گلدان و آیینه و شمعدان استفاده شد.

با استفاده از هنر فیروزه کوبی استفاده از طرح های خلاقانه روی ظروف گسترش یافت. به همین دلیل، استقبال اکثر افراد از این هنر افزایش یافت. 

تنوع در طرح و مدل در فیروزه کاری زیاد است. از این رو می توانید با دست باز در بین مدل های مختلف طرح موردنظر خود را انتخاب کنید. 

اگر ظروف فیروزه کوبی را مشاهده کرده باشید، می بینید که تکه های بسیار کوچک فیروزه روی آن ها قرار گرفته اند. 

هر چقدر تعداد این تکه ها بیشتر بوده و فاصله آن ها کمتر باشد، ارزش ظروف بیشتر شده و قیمت بالاتری خواهند داشت.

مراحل فیروزه کوبی از گذشته تا به اکنون

در تاریخچه فیروزه کوبی از گذشته تا به حال تغییرات زیادی ایجاد نشده و مراحل انجام آن تقریبا مانند گذشته است. افرادی که در این هنر ماهد هستند معمولا مراحل زیر را برای فیروزه کوبی ظروف مختلف انجام می دهند:

  • زرگری و پرداخت ظرف مسی

درابتدا باید ظرف و طرح موردنظر انتخاب شوند. سپس پس از ساخت ظرف توسط مسگر، نوبت به زرگری آن می رسد که خم کار توسط دستگاه های مخصوص روی ظرف برآمدگی هایی را ایجاد می کند که زمینه ای برای فیروزه کوبی خواهند بود. در حین زرگری، در اطراف برآمدگی ها معمولا دیواره ای به ارتفاع دو میلی متر ایجاد می شود. گاهی اوقات این کار را خود فیروزه کوب انجام خواهد داد. دیواره ها به وسیله لحیم کاری روی ظرف ثابت می شوند.

  • انجام فیروزه کوبی روی ظرف موردنظر

قبل از چسباندن قطعات، فیروزه ها باید شسته شده و با غربال از یکدیگر جدا شوند. سپس فیروزه کوب از لاک  که نوعی چسب است استفاده می کند و با ایجاد یک حرارت زیاد قطعات فیروزه را روی ظرف می چسباند. 

برای چسبیدن آن ها به طور کامل باید به لاک فشار وارد شود. با حرارت دادن ظرف و پاشیدن پودر لاک روی آن هنوز هم مقداری چسبندگی باقی می ماند که با چسباندن قطعات بسیار ریز می توانید تمامی فضاهای خالی را پر کنید. در نهایت پس از رفع تمامی نواقص ظرف موردنظر با استفاده از سمباده صیقل داده می شود.

  • پرداخت نهایی کار

زمانی که ظرف حرارت داده می شود، رنگ اضافی روی ظرف باقی می ماند که با صیقل دادن این لایه از بین می رود. تیغ الماسه بهترین ابزار برای این کار خواهد بود که نیمی از کار را انجام می دهد. در مرحله بعد، فیروزه کوب کار را سمباده می زند و برای این که بتوانید ظرف را بشویید، لایه ای از پلی استر روی آن اضافه می شود. پرداخت کاری آخرین مرحله ای است که در این فرآیند انجام می شود.

شاید برای شما مفید باشد : خرید گلدان فیروزه کوبی 

جهت ارتباط با عمده فروش محصولات فیروزه کوبی با شماره ی روبه رو تماس بگیرید

امیران تبلیغ ، بهترین فروشگاه برای خرید انواع ظروف فیروزه کوبی

از آن جایی که ظروف فیروزه کوبی در دسته صنایع دستی قرار می گیرند، گزینه خوبی برای هدیه دادن به عنوان هدیه شرکتی یا سازمانی هستند. این ظروف با ظرافتی که دارند می توانند توجه هر شخصی را به خود جلب کرده و برای برند و سازمان ارزش زیادی را به ارمغان بیاورند. 

تاریخچه فیروزه کوبی باعث شده است، ظروفی که با استفاده از این هنر ساخته می شوند، ارزش زیادی داشته باشند و همچنین هزینه آن ها بالاتر از سایر اشیا باشد. برای خرید این هدایا از امیران تبلیغ، می توانید به سایت مراجعه کرده و با انتخاب مدل مناسب با شماره تلفن ۷۷۴۲ ۸۷۵ ۰۹۱۳ تماس بگیرید.

5/5 - (5)

امیران تبلیغ